Friday 27 February 2009

KEPOK PADI


Gambar penghias blog saya ini ialah gambar kepok padi yang kiranya sangat besarlah ni. Boleh memuat lebih dari 2000 gantang gamaknya. Kepok padi adalah sebuah rumah khas dibena untuk menyimpan padi. Masa dulu kala semua rumah ada mempunyai rumah kecil yang berfungsi sebagai kepok padi.


Orang kampung selalunya menanam padi untuk keperluan asas mereka iaitu makanan. Salepas padi berbuah dan masak ianya terus dituai dan disimpan di dalam kepok padi. Dari sinilah padi diambil sedikit demi sedikit untuk keperluan harian. Padi akan diirik dan dianginkan supaya membuang padi padi yang sambang. Kemudian ianya di jemur bagi lekang isi dengan kulitnya. Kemudian barulah ditumbuk padi tersebut dengan menggunakan lesung tangan atau pun lesung kaki. Kemudian barulah terhasil beras.


Kini semuanya serba mudah. Beras seberat 5 kilo boleh dibeli dengan RM20 dan tahan satu bulan bagi satu keluraga yang sederhana besarnya. Maka kalau pendapatan sudah melebihi RM1000 satu bulan, apalah gunanya menanam padi lagi. Akibatnya sawah padi kini terbiar dan ditumbuhi mensiang dan juga semak samun.

No comments:

Post a Comment