Friday 27 February 2009

Pelita Ayan

Pelita Ayan adalah satu satunya punca cahaya yang digunakan di malam hari di masa masa dahulu. Pelita memanglah sejenis lampu dan ayan itu pula kerana ianya diperbuat daripada besi makanya dipanggil ayan atau 'iron' dalam Bahasa Inggerisnya. Pelita ini diberi kuasa bakarannya dari minyak gas yang masa dulu kala satu botol sekati hanya berharga 10 sen sahaja.

Minyak tanah atau dipanggil minyak gas ini kuat jugak baunya. Kalau dah terkena kat tangan atau badan memang lekatlah baunya buat seketika. Memang tak selesa lansung dibuatnya. Masa dulu dulu mana ada letrik, letrik mula masuk kampung mungkin penghujung tahun 60an saja, maka pelita ayanlah yang menjadi penerang alam di kala malam.

Yang tak seronoknya pelita ayan ini ialah hidung berjelaga. Pagi esoknya sudah pasti hidung dan bulu hidung tebal hitam oleh kerana kena jelaga atau asap pelita yan tersebut. Itu sebab semasa mentelaah atau buat kerja rumah dimalam hari tu jangan dekat sangat dengan pelita. Kalau tidak itulah musibahnya dihari esoknya.

No comments:

Post a Comment