Saturday 18 April 2009

Penapis Air

Penapis Air ini diperbuat dari tanah-liat dan campuran pasir halus. Berbentuk lesung dan diletakkan ditempat yang tinggi separas pinggang kita. Tempat letaknya ini ialah sebuah meja yang ditebuk untuk memuatkan penapis tersebut. Dibawah penapis itu diletaklah pula penakong air untuk menakung air bersih yang keluar menitis dari penapis tersebut.

Air dari sungai atau perigi yang selalunya keruh dan kotor akan dituangkan kedalam penapis tersebut dan penapis akan menapis air kotor tersebut. Ianya bertukar jerneh tetapi tidaklah sebersih yang diharapkan. Namun ianya adalah lebih baik dari air yang diambil terus dari perigi. Hasil dari tapisan tersebut ianya masih perlu dimasak untuk diminum.

Untuk mandi manda dan mencuci pakaian masih lagi menggunakan air sungai atau air perigi. Air dari penapis air ini cuma untuk kegunaan minum dan memasak makanan sahaja.

Dirumah saya pernah menggunakan alat ini ditahun 50an dahulu. Ianya kian diketepikan apabila kami menggali perigi yang lebih dalam iaitu anggaran 20 kaki dalamnya dan airnya pun jernih dan berseh. Kemudahan paip air hanya diperolehi pada awal tahun 70an.

No comments:

Post a Comment