Tuesday 3 March 2009

Gobek


Gobek ialah sejenis alat untuk menghancurkan sireh. Ianya khusus digunakan oleh nenek tua yang sudah berumor kerana mereka tidak mempunyai gigi yang kuat atau lansung tidak mempunyai gigi lagi. Dahulu kala nenek nenek memang suka makan sireh tetapi nenek sekarang sudah moden dan makanan tersebut sudah lama diabaikan.

Selalunya gobek ini diperbuat dari tembaga putih dan terdiri dari tiga bahagian iaitu gobek, pelumat dan penjoloknya. Apabila sireh serta ramuannya telah dibuat, maka ianya disumbatkan kedalam gobek tersebut. Pelumatnya berfungsi sebagai menghancurkan sireh tersebut dengan memukul sireh dalam gobek itu berulang kali sehingga ianya hancur. Bila sudah hancur maka ianya dituangkan ketapak tangan dengan bantuan penjolok dan boleh dimakan. (Gambar belas kesian dari Blog Memori http://kaytieze.blogspot.com/)

Sireh dimakan tidak sempurna jika tidak disamakan dengan 'sentil' sekali. Sentil ini ialah tembakau yang dipintal dan di sumbatkan dicelah gigi depan guna untuk menambahkan lazat sireh serta mencuci gigi dari kotoran serpihan sireh yang melekat di gigi.

No comments:

Post a Comment