Saturday 14 March 2009

Lesung




Lesung ini selalunya ada dua jenis iaitu lesung kaki dan lesung tangan. Namun yang paling biasa digunakan ialah lesung kaki. Lesung kaki memerlukan beberapa orang untuk pengemudinya untuk mendapatkan hasil yang dharapkan manakala lesung tangan cuma memerlukan seorang operator sahaja.

Asasnya lesung mempunyai dua bahagian iaitu lesung dan antannya. Lesung diperbuat dari kayu iaitu biasanya pokok leban dan mempunyai lubang seperti satu periok yang besar. Antan pula ialah pemukul yang seperti belantan yang boleh memuat dalam lesung tersebut. Biasanya lesung adalah untuk menumbuk padi. Padi dimasukkan kedalam lesung dan antan tersebuta adalah pemukul padi tersebut supaya padi longgar dan tanggal kulitnya sehingga meninggalkan beras.

Zaman dahulu setiap rumah mesti ada lesung. Kalau tak ada lesung tak makan nasi lah akibatnya. Lesung ini juga boleh membuat emping. Padi yang baru mencelah masak dituai dan diirek serta mendapatkan padi setengah masak tersebut. Kemudiannya digoreng padi tersebut dan apabila sudah mula meletup letup jadi berteh terus dituangkan ke dalam lesung. Masa itulah lesung di pijak dengan rancaknya supaya emping menjadi lebih rapuh dan nipis. Selalunya masa membuat emping inilah paling seronok kerana bolehlah dikatakan satu pesta yang selalu ditunggu tunggu.

Kemudian mesin padi telah diperkenalkan. Perlahan lahan lesung diketepikan dan kemudiannya pupus begitu sahaja. Memesin padi cukup murah, upahnya adalah 2 sen sekati dan jika bawa seguni padi seberat 50 kati, baru saja 100 sen atau $1.00.

1 comment:

  1. Anuar....boleh ambil gambar dlm blog Tie...tak apa pun...

    Banyak gambar dalam google tu...cari laa...boleh tepek kat blog ni, tapi tulis linknya, supaya tuannya tak marah, he he..

    ReplyDelete