Thursday 19 March 2009

Sekapur Sireh


Sekapur sireh adalah makanan tradisional bagi orang-orangMelayu. Ianya merupakan salah satu makanan rengan yang kian pupus sekarang ini. Namun ianya masih kekal dengan urusan adat terutamanya semasa meminang dan juga perkahwinan. Itu juga kian kurang dipraktikkan lagi kerana ramai yang memilih cara rengkas dan meninggalkan cara cara lama sedikit demi sedikit.

Selalunya makanan 'sireh' ini disimpan dalam satu tempat khas yang indah supaya ianya nampak anggun demi untuk menjaga adat. Bekas bekas sireh, pinang, kapur, gambir diperbuat dari tembaga yang indah dan disusun indah dalam satu kotak yang dipanggil 'tepak sireh'.

Ramuan sekapur sireh ialah sehelai sireh, disapu dengan sedikit kapur, dimasukkan intinya sekacip pinang, gambir dan ada juga dicampurkan sedikit bunga cengkih. Kemudiannya sireh menjadi pembungkus ramuan ramuan tadi dan ianya dilipat indah supaya mudah masuk kedalam mulut. Sireh dikunyah dan apabila ianya sudah hampir hancur dan ditelan barulah perbicaraan atau perundingan dimulakan. Ini jika dimakan semasa melaksanakan tugas adat.

Orang orang tua dikampung masih ada juga yang minat makan sireh lagi. Mereka makan sireh kerana sudah menjadi kebiasaan dan kebiasaan ini kian hilang sekarang ini.

No comments:

Post a Comment